고려대학교 심리학부 로고 이미지

ABOUT

People

이전 교수 상세 소개 페이지 이동 화살표
행동인지 신경과학

조양석 교수

연구분야

주의 (Attention), 인지 통제 (Cognitive Control), 반응 선택 (Response Selection), 사용자 경험 (User Experience), 정서 (Emotion)

다음 교수 상세 소개 페이지 이동 화살표
기본 정보
학력
  • 2002. Ph.D. in Cognitive Psychology, Purdue University
  • 1993. M.A. in Experimental Psychology, Korea University
  • 1991. B.A. in Psychology, 고려대학교
경력 및 수상
  • 2020. 3. ~ Present / President, Korean Society for Cognitive & Biological Psychology
  • 2017. 9. ~ Present / 고려대학교 기관생명윤리위원회(IRB) 위원장, Chair, Korea University Institutional Review Board
  • 2017. 2. ~ Present / 행동과학연구소 소장
  • 2017. 2. ~ 2019. 2. / Editor, Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology
  • 2014. 3. ~ present / 고려대학교 심리학과 교수, Professor, Department of Psychology, Korea University
  • 2009. 3. ~ 2014.2. / 고려대학교 심리학과 부교수, Associate Professor, Department of Psychology, Korea University
  • 2005. 9. ~ 2009.2. / 고려대학교 심리학과 조교수, Assistant Professor, Department of Psychology, Korea University
학부 및 대학원 담당과목
  • 심리학의기초
  • 사용자경험과심리학
  • 주의와반응선택
  • 고급인지심리학
  • 주의이론
  • 시스템과 사용자경험
북챕터
  • Francis, G. & Cho, Y. S. (2006). Quantitative models of backward masking. In B. Breitmeyer & H. Öğmen (Eds.), The First Half Second (pp.111-126). Cambridge, MA: MIT press.
연구논문
  • Proctor, R. W. & Cho, Y. S. (2006). Polarity correspondence: A general principle for performance of speeded binary classification tasks. Psychological Bulletin, 132, 416-442.
  • Kim, S. & Cho, Y. S. (2014). Congruency sequence effect without feature integration and contingency learning. Acta Psychologica, 149, 60–68.
  • Chang, S. & Cho, Y. S. (2015). Polarity correspondence effect between loudness and lateralized response set. Frontiers in Psychology, 6, A693. 1050-1074.
  • Lee, H. J. & Cho, Y. S. (2020). The effect of threatening facial expressions on inhibition-induced forgetting depends on their task-relevance. Cognition and Emotion, 34, 526-538.
  • Cho, S. A., & Cho, Y. S. (2021). Uncertainty modulates value-driven attentional capture. Attention, Perception, & Psychophysics, 83, 142-155.