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심리데이터과학

이태헌 교수

연구분야

잠재변인모델링 (Latent Variable Modelling), 심리측정 (Psychometrics), 기계학습 (Machine Learning), 텍스트 분석 (Text Analytics), HR 애널리틱스 (HR Analytics), 결측치 처리 (Missing Data Analysis)

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기본 정보
학력
  • 2010. Ph.D. University of North Carolina, Quantitative Psychology.
  • 2009. M.S. University of North Carolina, Statistics.
  • 2003. M.A. Seoul National University, Quantitative Psychology.
  • 2001. B.A. Seoul National University, Psychology.
경력 및 수상
  • 2023. 9 ~ Present / 고려대학교 심리학부 교수, Professor, School of Psychology, Korea University.
  • 2022. 9 – 2023. 8/ 방문 교수, Visiting Associate Professor, Department of Psychology and Neuroscience, Univeristy of North Carolina at Chapel Hill.
  • 2016. 9 – 2023. 8/ 중앙대학교 조교수, 부교수, 교수, Professor, Quantitative, Department of Psychology, Chung-Ang University, Seoul.
  • 2012. 8 – 2016. 8/ Assistant Professor, Quantitative, Department of Psychology, University of Oklahoma, Norman.
  • 2010. 6 - 2012. 8/ Postdoctoral Researcher, Quantitative, Department of Education, University of California, Los Angeles.
학부 및 대학원 담당과목
  • 초급심리통계
  • 고급심리통계
  • 고급심리측정
북챕터
  • 서현주, 이효남, 조아름, 박은규, 김강호, & 이태헌. (2022). 직업가치관검사 직업 예측타당성 검증 및 양식개발. 한국고용연구원 연구총서, 1-211.
  • 윤정숙, 김민영, & 이태헌. (2020). 교정시설내 성범죄자 심리치료 프로그램 효과성 평가 연구. 형사정책연구원 연구총서, 1-147.
  • 윤정숙, 이태헌, & 김현숙. (2019). 아동· 청소년 성범죄에서 그루밍 (grooming) 의 특성 및 대응방안 연구. 형사정책연구원 연구총서, 1-159.
  • MacCallum, R. C., Lee, T., & Browne, M. W. (2013). Fungible parameter estimates in latent curve models. In M. E. Edwards & R. C. MacCallum (Eds.), Current topics in the theory and application of latent variable models (pp. 183 – 197). New York, Routledge.
  • Lee, T.*, Cai, L., & MacCallum, R. C. (2012). Power analysis for tests of structural equation models. In R. Hoyle, D. Kaplan, G. Marcoulides, & S. West (Eds.), Handbook of structural equation modeling (pp. 181 – 194). New York: Guilford.
  • Curran. P. J., Lee, T., Howard, A.L., Lane, S.T., & MacCallum, R.C. (2012). Disaggregating within-person and between-person effects in multilevel and structural equation growth models. In. G. R. Hancock & J. R. Harring (Eds.) Advances in longitudinal methods in the social and behavioral sciences (pp. 217 – 253). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
연구논문
  • Cai, L., Chung, S., & Lee, T. (2023). Incremental Model Fit Assessment in the Case of Categorical Data: Tucker-Lewis Index for Item Response Theory Modeling, Prevention Science., 24(3), 455-466.
  • Park, J., Chang, J., & Lee, T.*. (2022). The Impacts of Inward Knowledge Transfer and Absorptive Capacity on the Turnover of Host Country Nationals in MNE Subsidiaries: A Multilevel Modeling Approach, Journal of Knowledge Management, 26(11), 1-21.
  • Shi, D., DiStefano, C., Maydeu-Olivares, A., & Lee, T.*. (2022). Evaluating SEM Model fit with Small Degrees of Freedom, Multivariate Behavioral Research, 57(2), 197-207.
  • Lee, T.* , & Shi, D. (2021). A Comparison of Full Information Maximum Likelihood and Multiple Imputation for Structural Equation Modeling with Missing Data, Psychological Methods, 26(4), 466-485.
  • 이태헌*. (2021). 빅 데이터와 기계 학습의 시대 심리학 연구 모형의 선정 원칙과 방법. 한국심리학회지: 일반, 40(4), 389-413.
  • 윤정한, 이태헌*. (2021). 컴퓨터 기반 적응적 심리 검사 제작을 위한 문항 선정 알 고리즘으로서 Alternating Model Tree의 활용 가능성 탐색. 한국심리학회지: 일반, 40(4), 539-566.
  • 양혜진, 인정민, 이태헌*. (2021). 텍스트 빅데이터 분석을 통한 한국인의 불공정성 경험 분석: 국민청원 게시판 데이터 분석 결과를 중심으로, 조사 연구, 22(1), 25-59.
  • Joo, S., Liu, K., & Lee, T.* (2020). Analysis of Content Topics, User Engagement, and Library Factors in Public Library Social Media based on Text Mining, Online Information Review, 44(1), 258-277.
  • Shi, D., Lee, T.*, Fairchild, J. A., & Maydeu-Olivares, A. (2020). Fitting ordinal factor analysis models with missing data: A comparison between pairwise deletion and multiple imputation, Educational and Psychological Measurement, 80(1), 41-66.
  • Lin, L., Shi, D., Snyder, L. A., Lee, T. *, & Taylor, W. D. (2019). Structure and Measurement Invariance of Ethnic Identify for Native American College Students, Frontiers in Psychology, 10, 1-8.
  • Shi, D., Lee, T.* & Maydeu-Olivares, A. (2019). Understanding the Model Size Effect on SEM Fit Indices, Educational and Psychological Measurement, 79(2), 310-314.
  • Lee, T.*, MacCallum. R. C., & Browne, M. W. (2018). Fungible Estimates in Structural Equation Modeling, Psychological Methods, 23(1), 58-75.
  • Shi, D., Lee, T.* & Terry, R. (2018). Revisiting the Model Size Effect in Structural Equation Modeling, Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 25(1), 21-40.
  • Park, S., Hahn, S., Lee, T., & Minji, J (2018). Two Factor Model of Consumer Satisfaction: International Tourism Research, Tourism Management, 67, 82-88.
  • Lin, L., Lee, T.*, & Snyder, L. A., (2018). Math Self-Efficacy and STEM Intentions: A Person-Centered Approach, Frontiers in Psychology, 9, 1-13.